Kundporten på elmätaren där Elveta Samla är ansluten finns i två olika varianter. Det kan vara den mindre RJ12-kontakten eller den bredare RJ45-kontakten. Tyvärr är namngivningen för dessa kontakter inte tydlig, eftersom namnen P1, H1 och HAN kan användas omväxlande för samma kontakt.
Kontakten av typen RJ12 kallas ofta P1-port, men ibland kan den också kallas HAN-port eller H1-port.
Kontakten av typen RJ45 kallas nästan alltid HAN-port, men andra namn kan förekomma.
Kontakttypen varierar mellan olika länder. Norge har nästa uteslutande RJ45, Finland har nästan uteslutande RJ12 och Sverige har en blandning av RJ12 och RJ45.
För att ta reda på vilken port du har, var noga med att titta på kontaktens bredd och inte på portens namn. Om du har en nätverkskabel kan du försöka koppla in den (utan att ansluta den andra änden). Om den passar har din mätare en RJ45-kontakt. Om den inte passar har din mätare förmodligen en RJ12-kontakt. Om det är svårt att se, tveka inte att skicka oss ett mejl med en bild på elmätaren så ska vi försöka hjälpa dig.
RJ45-kontakt med 8 stift. Används också för nätverksutrustning (fast med en annan kabel).
RJ12-kontakt med 6 stift. Användes tidigare för fasta telefonuttag.
RJ10-kontakt med 4 stift. Användes tidigare för fasta telefonlurar.
Här måste vi skilja på om vi menar datahastighet eller datafrekvens samt vilken data som levereras i varje meddelande. Elveta Samla klarar alla datahastigheter och datafrekvenser.
RJ12-porten är klart snabbast att skicka ut data från elmätaren från det att energidata har samplats. Datahastigheten är nästan 50 gånger högre än för RJ45-porten.
Datafrekvensen handlar om hur ofta elmätaren skickar ut data. RJ12-portar skickar ut data som minst var 10:e sekund men kan skicka så ofta som varje sekund. T.ex. Ellevio i Stockholm skickar varje sekund. Det vanligaste är dock att det skickas var 10:e sekund.
RJ45-porten skickar också data minst var 10:e sekund. I Sverige nästan aldrig oftare men i Norge är det vanligast att den skickar oftare som t.ex. var 2,5:e sekund.
Vad gäller innehållet i varje meddelande så fungerar RJ12 så att samtliga parametrar skickas i varje meddelande, alltså var 10:e sekund eller oftare. RJ45-porten i Sverige skickar också samtliga parametrar i varje meddelande var 10:e sekund, dock inte oftare. RJ45-porten i Norge däremot skickar endast delar av dataparametrarna i varje meddelande vilket gör vissa typer av analyser mer begränsade. Ett komplett meddelande med samtlig information från elmätaren kommer endast 1 gång per timme på RJ45-porten i Norge.
Vill du veta mer? Kontakta oss gärna här.
Elveta Samla klarar de flesta typer av elmätare. Här nedan följer en beskriving av hur Elveta Samla kopplas in mot olika elmätare. För information om hur RJ12- och RJ45-portar brukar namnges, se Portinformation ovan. Observera att för samtliga kopplingar nedan måste kabeln vara från Elveta för att fungera. Använd nedan lista som guide för vilken kabel du behöver till din elmätare.
Aidon kommer med antingen RJ12- eller RJ45-port. Elveta Samla stödjer båda med olika kablar. Aidon RJ12 används t.ex. av Skellefteå Kraft, Tekniska Verken, Halmstads Energi och Kalmar Energi i Sverige. Aidon RJ45 används t.ex. av Norrtälje Energi och Härryda Energi i Sverige och Elvia AS i Norge.
Ovanför gummiluckan med namnet "HAN" finns en modellbeteckning som anger om porten är RJ12 eller RJ45. Du har RJ12 om det står: 6442, 6490 eller 6492. Du har RJ45 om det står: 6474, 6476, 6477, 6479 eller 6484.
Iskra (Iskraemeco) kommer vanligtvis med en RJ12-port. Används t.ex. av Ulricehamns Energi i Sverige.
Itron kommer vanligtvis med en RJ12-port. Används t.ex. av Nätkraft Borås i Sverige.
Kaifa kommer med antingen RJ12- eller RJ45-port. Elveta Samla stödjer båda med olika kablar. Kaifa RJ45 används t.ex. av Mälarenergi, Nacka Energi, Öresundskraft och Ellevio (i Vallentuna). Kaifa RJ12 används t.ex. av Uddevalla Energi.
Kamstrup OMNIA® e-meter kommer med RJ12-port. Används t.ex. av Göteborg Energi och Herrfors i Finland.
Kamstrup OMNIPOWER® har en intern port som kan användas utan extern strömkälla på två sätt: Antingen genom den dedicerade Elveta Samla K som pluggas direkt in i elätaren eller den mångsidiga Elveta Samla med en Elveta Adapter inpluggad i elmätaren.
Elveta Samla K supportar tredje-parts P1-donglar (RJ12) via sin expansionsport.
P1- och HAN-adaptrar från Kamstrup supportas också men dessa kräver extern strömkälla. Kamstrup OMNIPOWER® används t.ex. av Jämtkraft, PiteEnergi, Luleå Energi och Gävle Energi i Sverige.
Landis+Gyr kommer vanligtvis med en RJ12-port. Används t.ex. av E.ON, Landskrona Energi och Tranås Energi i Sverige.
Sagemcom kommer med en RJ12-port. Används t.ex. av Ellevio, Kraftringen och Skånska Energi i Sverige.
Sanxing kommer vanligtvis med en RJ12-port. Används t.ex. av Vattenfall och Gotlands Elnät i Sverige.
Star Instrument kommer vanligtvis med en RJ12-port. Används t.ex. av Tranås Energi och Växjö Energi i Sverige samt Mariehamns Energi på Åland.
Kundporten, ibland kallad lokalt gränssnitt, är inaktiv när du flyttar in och aktivering måste begäras av elnätsleverantören. Detta görs oftast genom att logga in på Mina Sidor hos elnätsleverantören där du aktiverar med Bank-ID men ibland är det ett formulär som ska fyllas i och ibland behöver du ringa. Kolla med din elnätsleverantör för att få de senaste uppgifterna hur det ska göras. Här nedan finns instruktioner för några elnätsbolag.
Hos E.ON kan du själv aktivera kundporten på Mitt E.ON eller i E.ONs app under Mina avtal. Du kan också kontakta E.ONs kundservice för att få hjälp med aktiveringen.
Hos Ellevio kan du själv aktivera kundporten under Elanläggning på Mina sidor för privatkunder eller under Energidata på. Mina sidor för företag.
Hos Jämtkraft kan du själv aktivera kundporten genom att fylla i formuläret här. I formuläret finns val av port, RJ12 eller RJ45. Vi rekommenderar att välja RJ12 för snabbast datahastighet och bäst realtidskänsla.
Hos Kalmar Energi behöver du höra av dig till deras kundservice för att få hjälp med aktivering, telefon 0480-45 11 45.
Hos Mälarenergi kan du själv aktivera kundporten på Mitt Mälarenergi.
Hos Skellefteå Kraft kan du själv aktivera kundporten på Mina Sidor och klicka på ”Anläggningsinfo och avtal”.
Hos Tekniska Verken kan du själv aktivera kundporten på Mina sidor. Skrolla ner till rubriken "Vad vill du göra?", klicka på "Beställ eller boka tjänster" och klicka på "Beställ" intill "Beställ aktivering av HAN-port"
Hos Vattenfall kan du själv aktivera kundporten på Mina sidor. När du har loggat in kommer en informationsruta längst ner på sidan om hur du aktiverar anslutningsporten. Aktiveringen kan dröja upp till 2 dagar innan det är genomfört i system.
Dålig WiFi-täckning - Täckningen i elskåp av plåt är ibland en utmaning. Prova att placera Elveta Samla på några olika platser i elskåpet. Prova också att flytta din WiFi-accesspunkt närmare elskåpet. Det finns räckviddsförlängare för WiFi som kan bättra på WiFi-täckningen i elskåpet, hör med din lokala elektronikhandlare. Antennen på Samla kan bytas ut mot en antenn på sladd så antennen kan placeras utanför skåpet för att förbättra täckningen.
Fel WiFi-namn eller lösenord - Prova igen genom att klicka på knappen på Samla med ett gem. Då nollställs det tidigare WiFi-namnet och du kan följa vår steg-för-steg-anvisning för att ange ett nytt.
WiFi är inte på 2.4GHz-bandet - Många WiFi-accesspunkter har både 2.4GHz och 5GHz. Se till att ditt WiFi har 2.4GHz påslaget. Denna inställning är absolut vanligast.
WiFi har inte WPA2 - På nya WiFi-accesspunkter finns möjlighet att stänga av WPA2. Det är inte vanligt men kan förekomma. Se till att din WiFi-accesspunkt har support för WPA2.
Kundporten på din elmätare måste vara aktiv för att energidata ska komma ut. Den aktiverar du hos din elnätsleverantör.
Detaljerad status kan ses med hjälp av Samlas lysdiod. Titta på nedanstående tabeller för att se status.
Färg på lysdiod | Betydelse | Att göra | |
---|---|---|---|
Gult fast sken | Samla startar | Under uppstart så lyser Samla gult i upp till 2 minuter innan den byter färg och visar ny status. Om Samla kontinuerligt visar gul färg i mer än 2 minuter, prova dra ur sladden till Samla så lysdioden slocknar och sätt sedan i kabeln igen. Om felet fortsätter, kontakta oss på Help Center för hjälp. | |
Blått fast sken | Samla är redo att bli konfigurerad | Samla behöver WiFi-detaljer för att ansluta till ditt nätverk. Följ instruktionerna på Support-sidan för att komma igång med din Samla. | |
Grönt fast sken | Allt är som det ska | Njut av data på din sida via mobil eller dator. |
Färg på lysdiod | Betydelse | Att göra | |
---|---|---|---|
Av | Samla saknar spänning | Anslut Samla till din elmätare. Om lysdioden fortfarande är svart så ger elmätaren antagligen inte ut tillräckligt med ström för att Samla ska fungera. Anslut då en USB-C-kabel till Samla för extra ström. | |
Rött fast sken | Fel med WiFi | Samla inte kan nå ditt WiFi-nätverk. Det kan bero på några olika anledningar.
|
|
Lila fast sken | Internet saknas | WiFi-nätverket kan nås men Internet är inte tillgängligt. Detta kan bero på att din brandvägg/router är frånkopplad eller din Internetleverantör är tillfälligt nere. Prova starta om din brandvägg/router, fiber-converter eller 4G/5G-router. | |
Grön blinkande | Mätardata saknas | Om lysdioden blinkar grönt så betyder det att Samla inte får data från din elmätare. Det beror oftast på att kundporten på din elmätare inte är aktiverad, att kabeln inte riktigt sitter i eller att fel kabel använts. Kolla att du har korrekt kabel från Elveta och att den klickat i ordentligt i båda ändar. Kontakta ditt elnätsbolag för att aktivera din kundport. |
Tryck på knappen på Samla med en penna eller ett gem när produkten är påslagen. Då nollställs det tidigare WiFi-namnet och du kan följa vår steg-för-steg-anvisning för att ange ett nytt eller sälja produkten vidare. Du kan verifiera att fabriksåterställningen fungerat genom att se att lysdioden lyser blått inom 1 minut. Elveta Samla är då redo att konfigureras.
Picofrosts produkter är märkta med symbolen för elektroniskt avfall, en överstruken soptunna. Dessa produkter måste återvinnas som elektronik på en återvinningscentral eller i elavfallsinsamlingen i soprummet nära bostaden enligt Avfallsförordningen (2020:614). Tänk på att hela produkten ska lämnas in, även kablar. Notera att du i första hand kan återbruka din produkt genom att sälja eller skänka den.
Picofrost AB är ansluten till 'El-Kretsen i Sverige AB' och följer därmed förordningen om producentansvar för elutrustning (SFS 2014:1075, 2014:1078). El-Kretsen driver ett insamlingssystem och garanterar att insamlade elektriska och elektroniska produkter omhändertas och återvinns på ett miljömässigt och korrekt sätt enligt gällande lagar. Producentansvaret följer framför allt av EU:s WEEE-direktiv ("Waste from Electrical and Electronic Equipment"). Läs mer om El-Kretsen här.
Du finner vår integritetspolicy här.
Vill du veta mer, kontakta oss gärna enligt nedan.
Elveta utvecklas och drivs av Picofrost AB, org.nummer 559387-0834. Vi säljer primärt via partners som har möjlighet att antingen använda varumärket Elveta eller kundanpassa produkten.